Norges Rederiforbund avviser tariffavtale

Norges Rederiforbund avviser tariffavtale

N

Norges Rederiforbund (NR) imøtekommer ikke SAFEs krav om tariffavtaler for våre medlemmer innen offshore sjøfart på nåværende tidspunkt.

SAFE sendte før sommeren krav til Norges Rederiforbund der vi krevde likelydende overenskomster som NR i dag har inngått med tre andre forbund. NR responderte på kravet og ba om at de fikk behandlet dette i sine respektive fora og ville gi SAFE en skriftlig tilbakemelding primo september. SAFE aksepterte dette og forventet da en tilbakemelding fra NR innen den tid.

Etter å ha purret, kom NR med sitt svar på ettermiddagen den 20. september hvor de på nåværende tidspunkt avslår SAFE sitt krav om likelydende overenskomster som idag er gjeldende på de aktuelle tariffområdene.

Skuffelsen var stor i området offshore sjøfart denne ettermiddagen. Områdeleder Ørjan Grandal er likevel klokkeklar på at dette er avtaler SAFE skal ha. Området offshore sjøfart opplever at flere og flere innen området ønsker å bli medlem i SAFE.

Ørjan Haugmoen Grandal Foto: Rebecca Bjerga
Ørjan Haugmoen Grandal Foto: Rebecca Bjerga

– Vi har en stor tro på en endring innen området, sier Grandal.

– Området offshore sjøfart har sammen med SAFE laget en strategi over hvordan vi skal gå frem for å få på plass en tariffavtale for våre medlemmer. I denne strategien har vi selvfølgelig tatt høyde for at NR ville kunne komme med et avslag på vårt krav. Nå som vi har fått ståstedet til NR, vil vi gå videre med vår strategiplan som skal ende med at SAFE får tariffavtale for våre medlemmer innen offshore sjøfart, sier forbundsleder Raymond Midtgård.

Området sjøfart har hele SAFE i ryggen

Området sjøfart har hele SAFE i ryggen når de nå skal gå videre i kampen for et rettferdig arbeidsliv. Gjennom støtteerklæringer har resten av SAFEs medlemmer forventninger om at også område sjøfart skal få sin tariffavtale. Noe annet er uakseptabelt!

NR vil klargjøre ovenfor de rederiene med aktuelle fartøystyper der SAFE har valgt tillitsvalgte for sine medlemmer, at de tillitsvalgte kan delta i informasjons- og drøftingsmøter som berører de ansatte slik som regulert i Skipsarbeidsloven kapittel 11.

Videre sier NR i sitt svar at de er villig til å diskutere en eventuell trekkavtale for fagforeningskontingent. NR anerkjenner at SAFE står fritt til å organisere personell innen offshore servicefartøy, men mener da at SAFE sine medlemmer skal ivaretas av et avtaleverk de ikke skal kunne ha innflytelse på. Det er ikke hva SAFE anser som et rettferdig arbeidsliv.

– SAFE hadde selvfølgelig forventninger om at vårt rettferdige krav ovenfor NR ville bli møtt med en annen tilnærming enn hva som er tilfelle. NR kjenner SAFE og jeg velger derfor å trekke frem et punkt i svaret fra NR: «På nåværende tidspunkt…», sier første nestleder i SAFE, Kai Morten Anda.

Sjøfart 2024 Foto: Rebecca Bjerga
Sjøfart 2024 Foto: Rebecca Bjerga

– Vi jobber videre for at våre medlemmer innen offshore sjøfart skal få sin rettferdige innflytelse gjennom en tariffavtale. Vi gir oss ikke og går nå videre med planene våre. Det blir fort en «bråkete» høst, sier Anda.

Previous Tillitsvalgtkonferansen 2024

SAFE i Odfjell:
Godesetdalen 10A (Forus)
4034 Stavanger

Man – fre.  kl.: 08:00 – 16:00+

Postadresse:
SAFE i Odfjell
Postboks 6838
4079 Stavanger

SAFE i Odfjell © 2024 | Utarbeidet av: GFN | All Rights Reserved